موسیقی ایده آل – محمد کردی : فربد یزدانفر موزیسین جوان و کاربلدی است که وی را در اجرای های خواننده های زیادی چون علی لهراسبی و شاهین آرین دیده ایم.وی همچنین در زمینه تنظیم و آهنگسازی نیز دستی بر آتش دارد.گفت و گویی را با وی انجام دادیم که آن را در ادامه می خوانید : 

موسیقی را از کجا شروع کردید و چه شد که به این سمت کشیده شدید ؟

من موسیقی را از بچگی آغاز کردم.از آن جایی که پدرم هم در حیطه موسیقی فعالیت می کرد از همان زمان کودکی با صدای ساز و موسیقی آشنا شدم و اولین استادم نیز پدرم بود و الفبای موسیقی را نزد ایشان آموختم.

ساز تخصصی خودتان چیست ؟

کیبورد و پیانو

سبک موسیقی مورد علاقه تان چیست ؟

سبک پاپ ، فانک و تا حدودی لاتین را بیش از بقیه دوست دارم.

تا به حال استیج را با کدام خوانندگان تجربه کرده اید ؟

الان چند سال است که با علی لهراسبی و شاهین آرین کار می کنم . اما خب با حمید حامی ، علی اصحابی ، محمدرضا عیوضی و حمید خندان برای مقطع کوتاهی به روی صحنه رفته ام.

فکر می کنم حدود ۶ سال است که در حال کار با علی لهراسبی هستید ؛ فکر می کنید دلیل تداوم این همکاری چیست ؟ به هر حال کم پیش می آید که دو موزیسین بتوانند این همه مدت در کنار هم کار کنند!

بله از سال ۸۷ با علی کار می کنم.اصولا خیلی چیز ها در تداوم یک همکاری نقش دارند.همکاری من و علی طوری است که خیلی کاری به آن نگاه نمی کنیم.یعنی نگاهمان صرفا کاری نیست.بلکه مثل دو برادر در کنار هم هستیم و کارها را جلو می بریم و با سلیقه یکدیگر بسیار آشنا هستیم.

نظرتان در مورد وضعیت و جو کلی موسیقی کشورمان چیست ؟

به نظر من موسیقی کشورمان به سمت مثبتی پیش می رود.فقط کمی حمایت از طرف مسئولین کم است.دوستانی که در موسیقی پاپ فعالیت می کنند این روز های بسیار مظلوم واقع شده اند؛سالن های خوب را که به آنان نمی دهند؛ راه تبلیغات درست و حسابی هم که ندارند.در کل دیدگاه ها روی این موسیقی از سوی مسئولین دیدگاه خیلی خوبی نیست.از سوی دیگر فکر می کنم موسیقی مان دو قطبی شده است.یعنی یک سری از هنرمندان هستند که شناخته شده اند و خب آلبوم ها و کنسرت هایشان با استقبال بسیار خوبی رو به روی می شود.یک سری دیگر هم هستند که تازه شروع به کار کرده اند یا مدت زیادی است که شروع به کار کرده اند و به جایی نرسیده اند.فکر می کنم دسته دوم همان پایین بمانند چون راه تبلیغات ندارند.البته این را هم بگویم که عرصه نسبت به قبل بسیار بازتر شده است و خیلی ها مجوز گرفتند و این موضوع از زمانی که دکتر پیروز ارجمند وارد شده اند عملی شده است که جای تقدیر دارد.

به تازگی هم شاهد لغو چند کنسرت در تهران و شهرستان ها بوده ایم. نظرتان در این مورد چیست ؟

از این موضوع خیلی اطلاعات دقیقی ندارم.اما داستان کنسرت های شهرستان با تهران زمین تا آسمان فرق می کند.در تهران می دانیم که با ارشاد و سالن طرف هستیم . اما در شهرستان ها این گونه نیست و خیلی از سلایق شخصی در آن دست دارند و خیلی از ارگان هایی که برگزاری یک کنسرت اصلا به آن ها ربطی پیدا نمی کنند برای کنسرت ها تصمیم می گیرند.

نظرتان در مورد وضعیت کنسرت ها و اجرا های زنده کشورمان چیست ؟

وضعیت به نسبت گذشته خیلی بهتر شده است اما در پاسخ این سوال می خواهم در دجه اول به مساله صدا اشاره کنم.صدابردارهایی که در ایران فعالیت می کنند چه در استودیو و چه در سالن های اجرای زنده همگی آن ها به صورت تجربی این حرفه را یاد گرفته اندو هیچ کدام تحصیلات آکادمیک در این زمینه ندارند.یعنی انقدر خراب کرده اند تا یاد گرفته اند و اگر سابقه شان را نگاه بیندازی قبلا دستیار بودند ، قصد جسارت به هیچ یک از عزیزان را ندارم اما خب این واقعا یک مشکل است.البته بعضی هایشان هم خیلی خوب و با استعداد هستند.در تهران من شخصا از میان سالن ها صدای سالن برج میلاد را بیش از بقیه می پسندم.در شهرستان هم که کلا موضوع صدا را باید بیخیال شد!سالن های خوب در شهرستان ها بسیار کم اند.سالن هایی هم که خوب هستند ظرفیت کمی دارند و برای تهیه کننده صرف نمی کند در این سالن های کوچک کنسرت برگزار کند و سالن های ورزشی را ترجیح می دهد.اما ما خودمان ترجیح می دهم در سالن کوچک تر اما با کیفیت بر روی صحنه برویم تا این که سالن بزرگ باشد و بی کیفیت.

فکر می کنم یکی دیگر از معضلات دیگر موسیقی کشورمان این است که خواننده زنده خوان خوب نداریم ! یعنی خواننده ای که اجرای قوی ای را به مخاطب ارائه دهد کم است.نظر شما چیست ؟

من اجرای همه ی دوستان را ندیده ام اما همان هایی هم که دیده ام هم می توانم بگویم که خوب بوده است.نه این که نمره عالی بتوان داد اما خوب بوده است.من اجرای فرزاد فرزین را بسیار دوست دارم و فکر می کنم او روی صحنه واقعا یک آرتیست تمام عیار است.

به عنوان یک تنظیم کننده این موضوع را که می گویند استفاده از ساز زنده حس و حال بهتری را به قطعه می بخشد و در موفقیت آن نقش فروانی دارد را تا چه حد قبول دارید ؟

این مساله بستگی به نوع موسیقی دارد.هیچ وقت نمی توان گفت کاری که ۱۰۰% الکترونیک است کار بدی است و کاری که در آن از سازهای زنده استفاده شده بسیار کار خوبی است و قطعا هیت می شود!هر نوع موسیقی مخاطب و طرفدار خاص خودش را دارد و همه نوع موسیقی باید کار شود و شنیده شود.اگر یادتان باشد یک زمانی رپ در ایران بسیار مد شده بود و همه رپ گوش می دادند.در آن دوران خیلی از دوستان موضع گرفتند که این چه نوع موسیقی است ؟ اما من می گفتم اتفاقا خوب است.چون مردم باید با همه نوع موسیقی آشنایی داشته باشند.اگر مردم ما بعد از گوش کردن یک قطعه کلاسیک دیگر حوصله گوش کردن قطعه دوم را ندارند نباید به آن ها خرده گرفت.دلیل این مساله این است که با این نوع موسیقی آشناییت ندارند.باید همه سبک ها وجود داشته باشد و مخاطبین بر اساس علاقه خودشان به هر سبکی که دوست دارند گوش فرا دهند تا اطلاعاتشان بالاتر برود.

به اطلاعات موسیقیایی مردم اشاره کردید ؛ به نظرتان سطح آگاهی مردم به نسبت گذشته چه تغییری کرده است ؟

قطعا نسبت به سال های گذشته بسیار پیشرفت کرده ایم.یک خاطره ای را در مورد این موضوع برایتان بیان کنم.ما سال ۸۷ با آقای لهراسبی در رشت اجرا داشتیم.از تهران که راه افتادیم ساعت ۶ به رشت رسیدیم در حالی که ساعت ۷ اجرا داشتیم.خب ما حداقل ۲ ساعت برای ساندچک نیاز داریم.اما به محض این که وارد سالن شدیم دیدیم مردم در ها را شکستند و وارد سالن شدند ! یعنی ما حتی وقت چینش سازهایمان را هم نداشتیم.آن اجرا افتضاح ترین اجرای زندگیم بود ! با همان اوضاع شروع کردیم و قطعات را اجرا کردیم.اجرایی بسیار بد که حتی صدای بعضی از سازها اصلا به گوش نمی رسید؛اما مردم اصلا عین خیالشان هم نبود و پا به پای علی قطعات را همخوانی می کردند.فکر می کنم آن موقع مردم فقط برای دیدن خواننده آمده بودند!اما امروز اگر یک کنسرت صدای خوبی نداشته باشد ، خواننده اجرای خوبی نداشته باشد مردم ناراضی خواهند بود.حتی بعد کنسرت می نشینند و کنسرت را نقد می کنند.این نکته بسیار خوب و مثبتی است.

فکر می کنید یک آهنگساز یا تنظیم کننده در قبال ایجاد و خلق یک اثر دستمزدی که حقش است را دریافت می کند ؟

خیر مسلما اینطور نیست.آهنگساز برای ایجاد یک اثر فقط همان اول کار مبلغی را می گیرد.در صورتی که در موسیقی جهان و سطح بین المللی وقتی آهنگساز یک اثر را خلق می کند حتی تا ۵۰ سال بعد از آن هم مبلغی از فروش آن قطعه به حساب او واریز می شود.این مشکل به این دلیل است که ما قانون کپی رایت در کشورمان نداریم.تقصیر خواننده هم نیست ، کپی رایت در کشور ما جا نیفتاده است.مثلا یک خواننده برای جمع کردن یک آلبوم خوب و قوی ۱۰۰-۱۵۰ میلیون تومان هزینه می کند.اما آلبوم هنوز در بازار منتشر نشده است شب قبل از انتشار ، آلبوم بر روی سایت های اینترنتی قرار می گیرد.خود خواننده هم این کار را می کند!پیش خودش می گوید به جای این که نسخه بی کیفیت آلبوم بر روی این سایت ها قرار بگیرد لا اقل نسخه با کیفیت آن را مردم دانلود کنند و گوش کنند.

در مورد نوازنده ها هم این موضوع صدق می کند ؟

نوازندگی معقوله ی بزرگی است و کمی داستانش فرق می کند.ببینید ، در همه جای دنیا، همه ی شغل ها برای خود صنف دارند.اما نوازندگان و موزیسین ها در ایران از این صنف بی بهره هستند.اگر ما صنف داشته باشیم اولین فایده اش این است که کلاس کاری هر کسی مشخص می شود.در درجه دوم هم صنف تعیین می کند که دستمزد من برای نوازندگی و یا رهبری ارکستر یک کنسرت چقدر است.همچنین من هم اگر مشکلی داشته باشم آن را با صنف در میان میزارم نه آن که بروم و با تهیه کننده یا مدیر برنامه خواننده کلنجار بروم!

هماهنگی و وحدت بین خود موریسین ها کمکی به این موضوع نمی کند ؟

چرا اتفاقا کمک بسیار زیادی می کند اما خب متاسفانه این اتحاد وجود ندارد.من خودم می شناسم مدیر برنامه یک خواننده را که برای این که دستمزد کمتری به نوازنده بدهد ، میرود و در شهرستان ها به دنبال نوازنده خوب و مستعد می گردد.آن بنده خدا هم که از خدایش است و برایش فقط شناخته شدن مهم است قبول می کند و با دستمزد کمی می رود و با گروه ساز می زند.به اندازه یکی دو سال از این نوازنده استفاده می شود و بعد که تازه متوجه می شود که دستمزد بسیار کمی را می گیرد و در خواست دستمزد بیشتر می کند وی را از گروه بیرون می کنند و این چرخه همیطور ادامه دارد!

از آلبوم جدید آقای شاهین آرین بگویید.

در حال کار بر روی این آلبوم هستیم و به موفقیت آن بسیار امید داریم.فکر نمی کنم که مثل آلبوم قبلی ۱۰۰% کار بر عهده من باشد اما نظارت کل آلبوم بر دوش من است.یعنی اگر دوست موزیسین دیگری هم در آلبوم حضور داشته باشد کارش را با نظارت من انجام می دهد.

خودتان قصد خوانندگی ندارید ؟

در آلبوم سایه روشن شاهین آرین ، یک قطعه با نام دوست دارم را با وی همخوانی کردم . در این مورد سورپرایز هایی دارم که به زودی به اطلاع مخاطبین خواهم رساند.

به عنوان حرف آخر هم اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.

امیدوارم که سطح آگاهی و اطلاعات موسیقیایی مردم بالاتر برود و بتوانند موسیقی خوب را از بد تشخیص دهند.از شما و سایت خوبتان هم تشکر می کنم.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.