موسیقی ایده آل : غلامرضا میرزازاده آهنگساز، تهیه کننده و کارشناس موسیقی درباره عدم حمایت داخلی از هنرمندان موسیقی بومی آذربایجان و به دنبال آن مهاجرت این موزیسین ها به جمهوری آذربایجان، هشدار داد.

میرزازاده که در اولین قسمت از برنامه «موسیقی در شهرستان ها»ی سایت موسیقی ایرانیان سخن میگفت، درباره آسیب جدید و جدی که موسیقی محلی آذربایجان با آن دست به گریبان است، گفت: «اشتراکات موسیقی ما با کشور جمهوری آذربایجان و حمایت‌های دولتی آنها از موسیقی و فرهنگ‌شان باعث شده که مهاجرت هنرمندان ما به این کشور طی این چند سال اخیر زیاد باشد. حمایت‌هایی که دولت آذربایجان از هنرمندان موسیقی خود دارد و فستیوال‌ها و جشنواره‌های مختلفی که برگزار می کند باعث شده که هنرمندان ما چه در بحث موسیقی عاشیق و چه در بحث موسیقی مقامی به این کشور مهاجرت کنند. آنها حتی یک مکان مشخص را برای اجرای موسیقی مقامی تأسیس کرده‌اند و اختصاصا از طرف دولت آذربایجان برای حفظ این داشته موسیقی کشور خود مورد حمایت قرار می‌گیرد. در ثبت جهانی موسیقی و ثبت جهانی ساز‌هایشان از ما پیش قدم‌تر شده اند. واقعیت این است که عدم حمایت دولت ما از هنرمندان موسیقی آذربایجانی باعث شده که، هنرمندان به کشور آذربایجان مهاجرت کنند چرا که در آنجا بیشترین امکانات و حمایت‌ها از آنها می‌شود. البته ناگفته نماند کشور ترکیه هم به خاطر همجواری با آذربایجان باعث شده که هنرمندان ما به کشور ترکیه هم مهاجرت کنند. وقتی می‌بینند با وجود حمایت‌ها و امکانات در آنجا به اهدافشان بهتر می‌رسند ترغیب به مهاجرت شوند و این یک زنگ خطر برای مسئولان ما است.»

این آهنگساز درباره تهدید هایی که موسیقی بومی آذربایجان از سوی موسیقی های روز می شود، افزود: «یکی از قوی‌ترین، غنی‌ترین و با تکنیک‌ترین موسیقیهای قومی ایران، موسیقی آذربایجان است، ما در زمینۀ موسیقی آذربایجان و موسیقی نواحی و اقوام آسیبهای زیادی را دیده ایم. متأسفانه این موسیقی‌ها که به صورت سینه به سینه به نسل جدید ما انتقال یافته، توسط موسیقی‌های نو و موسیقی‌های روز و به نوعی پاپ مورد تهدید قرار گرفته است. معمولاً در سراسر دنیا موسیقی‌های اقوام و کلاسیک از طرف دولتها حمایت میشوند. این حمایت در کشور ما وجود ندارد و در عرصۀ رقابتی مطمئناً موسیقی نواحی و اقوام کم میآورد و مطمئناً بدون حمایتهای دولتی محکوم به شکست است. بزرگان موسیقی آذربایجان نیز به دلیل اقتصادی نبودن فعالیت در این زمینه، یا سرخورده شدند یا به نوعی کنار کشیده‌اند و یا مهاجرت کرده‌اند.»

این هنرمند با انتقاد از صداوسیما، در پایان صحبت هایش خاطرنشان کرد: «صدا و سیما که نقش خیلی مهمی در حمایت از موسیقی دارد، متأسفانه بعد از چهل سال سپری شدن از انقلاب اسلامی هنوز تکلیفش با موسیقی روشن نیست و سلیقه‌های شخصی در آن اعمال می‌شود. عدم نشان دادن ساز‌های موسیقی شاید یکی از دلایلی باشد که موسیقی‌های سنتی و محلی ما روز به روز تضعیف می‌شوند. رسانۀ ملی ما می‌توانست با حمایت از این نوع موسیقی و استفاده از هنرمندان در معرفی و حمایت از موسیقی اصیل به ما کمک کند. شاید ما تنها کشوری هستیم که نشان دادن ساز موسیقی در تلویزیون ما ممنوع است، در حالی که ما صدای این ساز‌ها را می‌شنویم.»

photo_2018-11-13_11-58-58

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.