موسیقی ایده آل-ملیکا مهدوی: آرش بیات آهنگساز و تنظیم کننده خوب کشورمان و یکى از آهنکسازان آلبوم موفق “ماه و ماهى” است.
وى متولد ۶٣ است و بیش از بیست سال است که وارد عرصه موسیقى شده است. ساز تخصصى او پیانو است و در ابتدا تمایل او بیشتر به آهنگسازى بود و کم کم تنظیم نیز به حوزه فعالیت هایش اضافه شد. به مناسبت اول تیر، “روز جهانى موسیقى” مصاحبه اى با او ترتیب دادیم که در ادامه شما را به خواندن این مصاحبه دعوت میکنیم:

– نقش برادرتان، امیر بیات در علاقه مند شدن شما به موسیقى و فعالیت حرفه اى در این عرصه چقدر تاثیرگذار بود؟

برادرم مهمترین نقش را در تمام کارهاى من بر عهده دارد و همیشه همراه من است و در واقع این کار برای من و امیر یک کار گروهی است؛ چرا که همیشه در حال ایده پردازی هستیم و غالبا این کار به صورت گروهی بهتر انجام میشود.

 

IMG_20160621_203143

 

– در آلبوم ماه و ماهى آهنگسازى کدام قطعات را برعهده داشتید؟

ماه وماهی یک کار تیمی بین من و امیر بود که بطور مختصر و مفید میتوانم بگویم در تمام کارها باهم همکار بودیم اما به طور دقیق تر در بعضی از کارها نقش پر رنگ تری را در ملودی و یا تنظیم داشتم که در آلبوم ذکر شده؛ مثلا در قطعه “مادر” و “پاییز” نقش بیشتری داشتم.

– به نظر شما دلیل موفقیت ماه و ماهى چه بود؟

دلیل موفقیت این آلبوم در سادگی و پرهیز ازتلکف در ملودی و تنظیم هست. موسیقی امروز خیلی متکلف و تکراری شده، در واقع تنظیم ها کاملا تکراری شده و این امر باعث میشود شنونده در همان لحظه های ابتدایى از شنیدن ادامه ی کار منصرف شود. در تولید ماه و ماهی وسواس خیلی زیادى برای ایجاد یک سبک جدیدى از ملودی و تنظیم داشتیم و تا جایی که ممکن بود تلاش کردیم که آلبوم خیلی به سمت موسیقی الکترونیک متمایل نشود.

– کدام قطعه از آلبوم را بیشتر میپسندید؟

قطعه ی “عشق آمد” به خاطر سبک تنظیمش اولین انتخاب من هست، تنظیم این قطعه به گونه اى است که ذهن را برای تفکر آزاد میکند و به یک بستر مناسب هدایت میکند، برای همین ترجیح دادیم بیکلام این قطعه در آلبوم قرار داده شود.

1 (1)

– همدل بودن و صمیمیت دست اندرکاران آلبوم مخصوصا همکارى شما و برادرتان را در اقبال عمومى آن چقدر سهیم مى دانید؟

من و امیر از کودکی باهم بزرگ شدیم. در واقع یک چیزی فراتر از همدلی بین ما وجود دارد. من و امیر یک کتابخانه ی احساسی مشترک داریم و به خاطر همین ملودی ها و تنظیم های ما برای هر دونفر قابل قبول هست. واضح تر بگویم تصور کنید به جای یک ذهن، دو ذهن مشترک در ساخت قطعه فعالیت میکنند.

– درباره کارهایى که به تازگى منتشر کرده اید و یا قطعاتى که آماده پخش هستند توضیح میفرمایید:

آلبوم “ماه و ماهى” که تقریبا همگان با آشنایى دارند، آلبوم موفق و دلنشینى بود که با همکارى من و برادرم امیر و حجت اشرف زاده عزیز در مدت سه الى چهار سال تولیدش به طول انجامید و خدا رو شکر آلبوم موفق و پر فروشى شد و توانست عنوان بهترین آلبوم تلفیقى را از آن خود کند.
تنظیم قطعه “آنا منى باغیشلا” (به معنى مادر منو ببخش) با ملودى از تویجان نیازى، نیز بر عهده من و امیر بود. قطعه “گفتى نه” اولین قطعه از آلبوم آقاى صفى نیا است که سبک پاپ-کلاسیک دارد. قطعه “واى نه” نیز اولین قطعه از یک آلبوم تلفیقى است که تا آخر امسال ان شاءالله منتشر مى شود و قطعه دوم همین آلبوم نیز به نام “بهانه” تا هفته دیگر منتشر خواهد شد. “سر به جنگل” نیز با غزلى از “شهراد میدرى” یک کار کاملا متفاوت است که از یک سال پیش روى آن کار کردیم و به شخصه تنظیم این کار را خیلى دوست دارم؛ در ساخت این قطعه از سازهاى جهانى استفاده کردیم و تمام سعى مان این بود تا اثرى فاخر و جهانى و فراتر از این مرز و بوم تولید کنیم.
در کل دو آلبوم در دست داریم، که هردو سبک تلفیقى دارند و داراى غزل هاى فاخر هستند؛ یکى متعلق به آقاى صفى نیا و دیگرى متعلق به آقاى “محمد راد” متخلص به “مهراد” مى باشد.

– سخن پایانى با مخاطبان:

من از مخاطبان عزیزم که با مهروزری خودشان ما را مورد لطف قرار میدهند سپاسگزاری میکنم و دوست دارم این حس من را درک کنند که این روزها بزرگترین فکر من و برادرم این هست که کار جدیدی تولید کنیم و از تکرار مکررات پرهیز کنیم. تولید موسیقی به شیوه ی متداول امروزی کار ساده ای هست اما وقتی هدف، تنوع، حفظ کیفیت و حرف تازه باشد، بسیار کار سخت و پیچیده ای است. امیدوارم پاسخ این همه لطف و مهربانی را با کارهای تازه به علاقمندان و مخاطبانم ارائه بدهیم.

Leave a Reply

Your email address will not be published.