در پی برگزاری اختتامیه‌ی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و معرفی برگزیدگان، بررسی موضوعی فیلم‌های برگزیده حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایسنا، فیلم «چله» به نویسندگی و کارگردانی داود خیام که جایزه‌ی بهترین کارگردانی فیلم کوتاه داستانی این جشنواره را برای این کارگردان به ارمغان آورد، درباره‌ی مردی چاق به نام “یحیی” است که از جامعه طرد شده‌ است و او برای گذران زندگی‌اش، دست به کارهایی می‌زند که داستان این فیلم ۲۰ دقیقه‌ای را پیش می‌برد.

این فیلم همچنین جایزه‌ی بهترین فیلم سینمای ایران را با تهیه‌کنندگی خصوصی برای تهیه‌کننده‌اش، جمال گلی، گرفته است.

«تنازع» فیلمی تجربی به نویسندگی و کارگردانی مسعود حاتمی‌، دیگر فیلمی‌ست که جایزه‌ی بهترین کارگردانی را در بخش فیلم‌های تجربی برای کارگردانش گرفته است.

درباره‌ی این فیلم ۸ دقیقه‌ای تجربی نوشته شده است که «قدرت همیشه ماندگار نیست». «تنازع» همچنین جایزه‌ی بهترین فیلم تجربی را از انجمن فیلم کوتاه ایران و لوح سپاس جایزه‌ی هنر و تجربه را نیز دریافت کرده است.

مصطفی شیری کارگردان، محقق و نویسنده‌ی مستند «خون بازی»، برای کارگردانی این مستند حدودا نیم ساعته، جایزه‌ی بهترین کارگردانی فیلم‌های مستند را از سی‌ودومین جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است، درباره‌ی مضمون این مستند که عنوانش هم کنایه‌ای به موضوع ایدز دارد، آمده‌ است که شهر مشهد یکی از بیشترین آمار شیوع ایدز در ایران را دارد.

جایزه‌ی بهترین فیلمنامه هم به کریم لک‌زاده برای نوشتن فیلمنامه‌ی فیلم کوتاه داستانی «قمارباز» تعلق گرفت.

فیلم بیست دقیقه‌ای «قمارباز» داستان یک روستای مه‌آلود، بر فراز یک کوه را روایت می‌کند که دو قمارباز برای انتقام از یک قمارباز پیر او را بیهوش کرده و به کلبه‌ی متروکش می‌برند؛ قماربازها در ادامه، در مرزی از خیال و واقعیت بر سر زندگی‌شان قمار می‌کنند.

هیات داوران این جشنواره از جابر رمضانی برای کارگردانی فیلم داستانی «روشویی» تقدیر کردند؛ در خلاصه‌ی این فیلم کوتاه ۱۰ آمده است:«مهتاب رو بیاریم کارواش؟» این فیلم همچنین جایزه بهترین دستاورد فیلم داستانی را از انجمن فیلم کوتاه ایران دریافت کرد و جابر رمضانی نیز برگزیده‌ی جایزه‌ی ۳۲ فیلمساز شد.

هیات داوران همچنین دیپلم افتخار بازیگری را به بهرام آزادی برای فیلم «کشتارگاه» اهدا کردند.

این فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی بهزاد آزادی که درباره‌ی مواد مخدر است، داستان چهار دوست نوجوان است که در رویای پولدار شدن می‌خواهند وارد گروه قاچاق بشوند. بهزاد آزادی برای این فیلم برگزیده‌ی جایزه‌ی ۳۲ فیلمساز این جشنواره شد و در جشنواره‌ی اخیر کن فرانسه نیز این فیلم شرکت داشت.

هیات داوران در ادامه از محمد ثانی‌فر برای جلوه‌های ویژه‌ی فیلم «بیماری» تقدیر کردند.

این فیلم کوتاه داستانی به کارگردانی میلاد و سجاد ستوده داستان یک شهر فرضی را روایت می‌کند که در آن بیماری عجیبی شیوع پیدا کرده است و مردی در آن تلاش می‌کند که همسرش را از این بیماری نجات بدهد.

فیلم داستانی «دیدن» به نویسندگی و کارگردانی سهیل امیرشریفی نیز برگزیده‌ی جایزه‌ی ۳۲ فیلمساز شد.

در خلاصه‌ی این فیلم آمده‌ است: رعنا به ملاقات دوستش، شهریار که نصاب دوربین است می‌رود که در آنجا مورد توهین پسری قرار می‌گیرد.شهریار که از طریق دوربین‌ها این صحنه را می‌بیند، پسر را می‌شناسد و تصمیم به انتقام می‌گیرد.

فیلم داستانی «سه سال و سه ماه و دو روز» درباره‌ی ساعات پایانی عمر یک محکوم به اعدام است که در خواب و بیداری می‌گذرد؛ این فیلم به کارگردانی داوود رحمانی و سعید ولی‌زاده، جایزه‌ی بهترین فیلم داستانی از انجمن فیلم کوتاه ایران را دریافت کرده است.

«جای منو تو اتاق بنداز» فیلمی داستانی‌ به کارگردانی امیر توده‌روستاست که لایق تقدیر جایزه‌ی هنر و تجربه از این جشنواره شد.

این فیلم درمورد خانواده‌ای‌ست که در سوگ از دست دادن فرزند جوان‌شان هستند و با برگشت عروس و برادر شوهر از سر خاک به خانه اتفاقاتی در آنجا رخ می‌دهد.

انتهای پیام

Leave a Reply

Your email address will not be published.