موسیقی ایده آل – زهره ابوالقاسم : جلسه خانه ترانه چهاردهم دی ماه  با ویژه برنامه زادروز تولد زنده یاد افشین یداللهی با حضور جمع کثیری از هنرمندان عرصه ادبیات موسیقی و سینما و با همراهی خانواده  دکتر در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. طبق روال خانه ترانه برنامه با شعر خوانی شاعران جوان شروع شد و مهدی ایوبی درباره شعر خوانی در ویژه برنامه خانه ترانه چنین عنوان کرد که شاید بسیاری از کسانی که به این ویژه برنامه آمده اند چنین بیندیشند که برای این ویژه برنامه ها باید شعر خوانی  کمرنگ تری داشته باشیم اما شعر خوانی عضو جدا نشدنی خانه ترانه است و خود دکتر نیز در تمام ویژه برنامه ها و حتی در مراسم رونمایی از کتاب خودشان نیز شعر خوانی را از برنامه جدا نکردند و ما هم طبق همین روال پیش خواهیم رفت.

سالن ارسباران پر از جمعیتی بود که همگی دوستداران دکتر بودند و هر کس به سهم خود به گونه ای یاد و خاطره دکتر را زنده می کردند برخی عکس دکتر را روی لباسشان چاپ کرده بودند برخی شعری برای تولد دکتر نوشته بودند و بسیاری با دسته گل به ویژه برنامه زادروز آمده بودند. خانواده دکتر هم در این مراسم حضور دلگرم کننده ای برای خانه ترانه داشتند و  برادر و خاله و مادر همسر دکتر با حضورشان رنگ دیگری به مراسم بخشیدند.

پس ار اتمام شعرخوانی عمران میری پشت تریبون آمد و با تعریف خاطرات خود شیرینی را بر محفل خانه ترانه غالب کرد و پس از او  علی ایلیا، هما سعادت، صابر قدیمی، حسن علی شیری، امیر توده فلاح، میثم یوسفی  برای شعر خوانی پشت تریبون آمدند و سپس آرش یداللهی به دعوت مهدی ایوبی پشت تریبون آمد و ابتدا از مهدی ایوبی به خاطر دعوتش تشکر کرد و از اعضای خانه ترانه به خاطر جمع شدن کنار مزار افشین یداللهی یک هفته زودتر از تولدشان تشکر کرد.  وی ادامه داد تولد افشین یداللهی ۲۱ دی ماه است و در این روز از طرف خانواده افشین یداللهی مراسمی ترتیب داده ایم که به خاطر عدم تداخل با جلسه آینده خانه ترانه مراسم را یک روز دیر تر و در ۲۲ دی ماه از ساعت ۱۵ الی ۱۷ برگزار خواهیم کرد. مهدی ایوبی دلیل زودتر برگزار کردن مراسم زادروز را این چنین توضیح داد که به دلیل اینکه سالن ارسباران این هفته در اختیار خانه ترانه بود و نسبت به سالن سرنا بزرگ تر بود و در سالن سرنا انقدر امکانات نداشتیم که بتوانیم به اندازه اسم و جایگاه استاد مراسم را برگزار کنیم، ترجیح دادیم یک هفته زودتر این مراسم را در ارسباران برگزار کنیم.  حسین غیاثی هم شعری را که برای دکتر آماده کرده بود را اجرا کرد و  سپس حسین علیشیری پشت تریبون آمد و درباره نخستین جایزه ترانه افشین یداللهی توضیحی داد که به صورت تخصصی و مستقل برای اولین بار قرار است برگذار شود و این مراسم در سه بخش قابل اجرا می باشد که بخش اول آن  که ویژه ترانه سرایان جوان می باشد  به نام( یک خاطره از فردا) می باشد در این بخش ترانه سرایان می توانند در  دو موضوع عاشقانه و اجتماعی  اثار خود را ارسال کنند . مهلت ارسال اثار تا ۱ بهمن ماه ادامه خواهد داشت.  این جایزه دو هدف دارد که علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره افشین یداللهی باعث می شود استعدادهای تازه کشف شوند و دیده شوند. بخش دوم مسابقه به نام (یک خاطره از امروز) می باشد که به بررسی ترانه های منتشر شده در یکسال گذشته می پردازد و در این بخش بهترین ترانه سرا بهترین خواننده معرفی خواهند شد و بخش سوم هم (یک خاطره از دیروز) می باشد که به بزرگداشت یک ترانه سرای پیشکسوت اختصاص دارد که نام این پیشکسوت هم اطلاع داده می شود. درباره جایزه ترانه افشین یداللهی تا به حال یک نشست خبری برگزار شده که در نیمه اسفند ماه نیز دومین نشست خبری برگزار خواهد شد.

در ادامه به عنوان آخرین شعرخوان روزبه بمانی پشت تریبون آمد و قبل از خواندن شعرش کمی صحبت کرد : تولد افشین یداللهی را به ترانه سرزمینم به موسیقی سرزمینم به ادبیاتمون تبریک می گویم و این اعجاز هنر است که مولف و هنرمند بیرون از زمان زندست و زندگی می کند. با ترانه هایی که از افشین یداللهی همیشه زمزمه می کنیم. نبودن افشین تلخی های بسیاری دارد ولی این تلخی ها دو تا نکته به من یاد داد اول  اینکه زنده بودن انرژی یک شخص چگونه می تواند یک جلسه را پا برجا نگه دارد و آدم ها را با هم متحد کند، از انرژی های منفی ای که پیش از آن به هم میدادیم بیرون بیاییم و همه هدفمان این باشده که این جلسه را برای نسل بعدی ترانه نگه داریم  و این دینی است که افشین یداللهی به دوش ما گذاشته و اینکه یاد گرفته ایم از این جلسه یاد بگیریم! سال هاست به خاطر خیلی سو تفاهم ها  و اختلاف عقیده ها از جایی که کلی انرژی خوب می گرفیم دور شدیم، من بابت این چند سال اخیر هم به این جلسه و هم به افشین یداللهی یک معذرت خواهی بدهکار بودم که نیومدم و این هم یکی از آن دلایلی است که مرا مقید کرد که برای جبران گذشته در خانه ترانه باشم. وی ادامه داد: ما در سرزمینی هستیم که شعر و شاعر درش کم نبوده است، همه ما هم قد هستیم و زیاد با هم فرقی نداریم و در این وادی شعر با هم یاد می گیریم و به هم یاد میدهیم ما هیچ کدام در ادبیات کشورمان اتفاق عجیب غریبی ایجاد نکردیم و فکر نمی کنم در خوشیینانه ترین حالت قرار باشد این اتفاق بیفتد. پس همین همدلی و انرژی هست که ما را در کنار هم قرار می دهد. من همیشه عادت داشتم پایین بنشینم و افشین اجرا کند و فقط این نقطه هست که  باعث دلگرمی من می شود که من جای افشین یداللهی نیامدم چرا که هیچ کس نمی تواند جای او باشد. در انتها روزبه بمانی از کسانی برای تولد افشین یداللهی آمده بودند تشکر کرد.

در ادامه اعضای خانه ترانه به روی صحنه آمدند و آرش یداللهی به درخواست حمیدرضا صمدی  به جای برادر مرحومشان کیک تولد زنده یاد افشین یداللهی را برید! و در بخش آخر برنامه رستاک حلاج برای اجرای موسیقی به روی صحنه آمد و ضمن تبریک تولد افشین یداللهی ترانه ای را که چند شب پیش برای تولد دکتر آماده کرده بود را اجرا کرد و پس از آن قطعه (جوون مرگ) و قطعه ای دیگر که قرار است در دو هفته آینده منتشر شود را اجرا کرد. (اشکان دباغ) رهبر ارکستر رستاک حلاج هم در جمع حضور داشت اما به دلیل فراهم نشدن شرایط برای اجرا رستاک حلاج به تنهایی به اجرا پرداخت.

 در ادامه ترانه رستاک حلاج را که برای دکتر نوشته است را با هم می خوانیم.

هدیه های وا نکرده

شمع های نیمه روشن

کیک دست نخورده رو میز

مهمونایی که نمیرن

نمیگی دل نگرونم

نمیگی چشم انتظارم

حالا نزدیک یه ساله

خواب راحتم ندارم

بارون که میزنه

یاد تو می افتم

شمعا که روشنه

 یاد تو می افتم

این خونه اولین

آجرشو می خواد

ببین یه دیوونه

دکترشو می خواد

در ادامه تصاویری از این مراسم را مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.