موسیقی ایده آل : احسان ذبیحی‌فر شرکت کننده در بخش «نسلی دیگر» در سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر معتقد است این بخش که چند سال اخیر به جشنواره افزوده شده، بسیاری از مخاطبان را با جشنواره موسیقی فجر آشتی داده و رونق خاصی به آن بخشیده است.

به گزارش ستاد خبری سی‌امین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ذبیحی‌فر قرار است با همراهی گروه «چهارگان» در بخش «نسلی دیگر» هنرنمایی کند. «چهارگان» که در قالب یک کوارتت زهی فعالیت می‌کند، ۵ قطعه‌ موسیقایی را از آهنگسازان مختلف در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد کرد.
سرپرست گروه «چهارگان» گفت:‌ با توجه به اینکه قطعات ما از آهنگسازان مختلف است و هرکدام سبک و سیاق خاص خود را دارند، ما هم سعی کردیم، چیدمان قطعات اجرایمان به گونه‌ای باشد که تنوع ایجاد شود. 
وی توضیح داد:‌ قطعه ‌اول ما با عنوان «فراق»، قطعه‌ای سنگین محسوب می‌شود  و سپس به قطعه‌ای پر تحرک به نام «کرانه» می‌رسد. پس از آن اثری از علی صمدپور اجرا خواهد شد که در آن از افکت‌های خاصی استفاده شده است. اجرای قطعه‌ای از شریف‌ لطفی قسمت دیگری از برنامه‌ ماست که کمپوزیسیون قوی دارد و لحظات خاصی را تداعی می‌کند. قطعه‌ای از علی اصغر بهاری نیز اجرا خواهد شد که قطعه‌ای روان است.
ذبیحی‌فر در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جوانگرایی که در جشنواره موسیقی فجر به آن بها داده می‌شود، اتفاق خوبی است؛ به ویژه بخش «نسلی دیگر» که ایده‌های جدیدی از موسیقی در آن ارائه می‌شود. این بخش افق و دیدگاه جدیدی را به جشنواره اضافه کرده است و امیدوارم با همین نگرش در سال‌های بعد هم ادامه داشته باشد.
سرپرست گروه «چهارگان» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد:‌ باید قبول کنیم که جشنواره موسیقی فجر همه را دور هم جمع می‌کند و چه خوب است که پیشکسوتان نیز در این رویداد حضور داشته باشند. در سالهای گذشته حضور پیشکسوتان در جشنواره مشهود بود و در این سالها در مراسم اختتامیه از آنها تقدیر می‌شود و ای کاش این تقدیر با حضور آنها در جشنواره همراه شود.
ذبیحی‌فر که سال گذشته نیز در جشنواره‌ بیست و نهم به هنرنمایی پرداخته بود، در ارزیابی خود از آن بیان کرد: جشنواره‌ سال گذشته جشنواره خوبی بود و بخش بین‌الملل و به ویژه با حضور انور براهم بسیار پربار برگزار شده بود. با این حال خیلی خوب است که بخش «نسلی دیگر» در بخش جنبی جشنواره گنجانده شده است و جنبه رقابتی ندارد، زیرا معیارهایی که برای داوری این بخش می‌تواند وجود داشته باشد، خیلی روشن نیست.
به گفته این هنرمند که در این کوارتت کمانچه می‌نوازد، کیخسرو مختاری (کمانچه)، شیما شاه‌محمدی (قیچک آلتو)، بیتا قاسمی (قیچک باس) به عنوان نوازندگانی یاد کرد که در گروه «چهارگان» او را همراهی می‌کنند.   
چهارگان  گروه چهارنفره‌ای است که با هدف تجربه چهار نوازی زهی ایرانی در بهار۸۶ برای اجرای آثاری که برای این ترکیب از سازها تصنیف می شوند، تشکیل شده است. چهارگان از آغاز تا کنون پنج کنسرت در تهران برگزار کرده و در اجرای چند آلبوم و چند موسیقی متن فیلم مشارکت داشته است.
سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می شود.
علاقمندان می توانند اخبار مربوط به این جشنواره را در سایت www.fajrmusicfestival.com  مشاهده کنند.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.