موسیقی ایده ال-مریم رفایی: نشست خبری آلبوم «مدار بی‌قراری» به آهنگسازی و خوانندگی «بابک جهانبخش» پس از گذشته چندماه از انتشار این آلبوم در تاریخ ۱۹ آذرماه به همت موسسه فرهنگی هنری اکسیر نوین به مدیریت «محمدرضا خانزاده» و با حضور جهانبخش و دیگر عوامل آلبوم به صورت رسمی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

از کسی تقلید نکرده‌ام و نان خودم را خورده‌ام

این نشست از همان ابتدا و با پرسش ساده‌ترین سوال مبنی بر به تکرار رسیدن در آهنگسازی، حواشی را در برداشت. جهانبخش در جواب به این سوال اینگونه پاسخ داد:  پس از آلبوم «زندگی من» این امضای من است و سبکی است که فکر می‌کنم در آن بهتر عمل می‌کنم. هربار که آمدم تغییری ایجاد کنم، مخاطبینم عنوان کردند که از تو بعید بود! من کمی مثل شما فکر نمی‌کنم. اتفاق افتاده با آهنگسازهای دیگر همکاری کرده‌ام و نتیجه مطلوب را نگرفته‌ام چراکه آن‌ها خودشان را در سبک و فضای من قرار می‌دهند و چیزی را می سازند که خودم می‌سازم. از طرفی در روندی که داشتم احساس می‌کنم راه غلطی را نرفته‌ام.

رضا تاجبخش(تنظیم کننده-نوازنده) در ادامه افزود: به نظر من باید خواننده را با یک پکیج در نظر بگیرید و از نظر من اگر در هر آلبومی، ۲قطعه هم نمره قبولی بیاورد یعنی آن آلبوم موفق بوده است.

جهانبخش درادامه تصریح کرد: تعریف من از وفاداری چیزی است که باور شنونده من است و در این سال‌ها برایم مانده است. من با تجربه در سبک‌های مختلف متوجه شدم مخاطبینم چه سبکی از من را دوست دارند. آلبوم «مدار بی‌قراری» با دیگر آلبوم‌های فرق داشت و اصولا خیلی از قطعات این آلبوم موفق بودند درصورتی‌که من می‌توانستم همانند خیلی از دوستان محتاط عمل کنم اما نگاه من در این آلبوم، ماندگاری بود و سبکی را کار کردم که به من نزدیک بود. من به کارنامه کاری ام مدعی هستم، به اینکه از کسی تقلید نکرده‌ام و نان خودم را خورده‌ام.

اگر بخواهم هر روز یک شکل باشم، من را بی‌هویت می‌کند 

خواننده آلبوم «مداربی‌قراری» درمیان صحبت‌هایش به نکته قابل توجه‌ای که بحث این روزهای موسیقی ما است اشاره کرد و افزود: بسیاری از دوستان خواننده، پنجاه درصد از آهنگ‌هایی را که می‌خوانند برگرفته یا کاور شده از آهنگ‌های یونانی و ترکی است اما شخصا ترجیح می‌دهم خودم باشم و مخاطب برایم مهم باشد. زمانیکه شاهد همخوانی مخاطبین در کنسرت‌هایم هستم برایم مهم است. تقریبا هر سال آهنگی را داشتم که اتفاقی ایجاد کند و قرار نیست هر ده، یازده قطعه من هیت شود. درکل از آلبوم راضی هستم و می‌دانم کارم را درست انجام دادم و خوشحالم که هنوز هم با آهنگ‌هایم اتفاقی می‌افتد. این سبک و امضاء من است و اگر بخواهم هر روز یک شکل باشم، من را بی‌هویت می‌کند.

درادامه این صحبت‌ها این سوال پیش آمد که چرا بابک جهانبخش به سمت موسیقی ترکی استانبولی رفته است؟ که جهانبخش این موضوع را علاقه شخصی‌اش و چند نفر از تنظیم‌کنندگانش دانست و افزود: شاید به‌خاطر اینکه ملودی به این سمت رفته است، تنظیم کننده کار هم ترجیح داده‌است در همان فضا کار را تنظیم کند. همانند قطعه «حواست نیست» که یکی از قطعات موفق بود و توسط «مسعود همایونی» تنظیم شده است و شخصا باورم نمی‌شد با سبک و سیاقی که دارد این تنظیم را بتواند روی کار بزند و شاید هم به دلیل سازبندی‌ها یک‌مقدار این موضوع تشدید می‌شود.

 

آن‌ها کپی می‌کنند اما من ملودی را می‌سازم/ عیبی ندارد به من بگویند تکراری اما من تکرار خودم باشم

با توجه به استفاده خیلی زیاد جهانبخش از کلمه «سبک» در صحبت‌هایش یکی از خبرنگاران از وی خواست که تعریف‌اش از سبک را بگوید که وی در جواب این چنین عنوان کرد: آن‌ها کپی می‌کنند اما من ملودی را می‌سازم و با ملودی شخص دیگری به درجه یک شدن می‌رسند اما من به دلیل علاقه‌ام این نوع ملودی را می سازم. آهنگسازهای به‌نامی با من تماس می‌گیرند و می‌گویند یک ملودی داریم که خیلی هیت می‌شود اما کاور است و من قبول نمی‌کنم و مطمئن باشید اگر چنین اتفاقی افتاده بود حتما برای خراب کردن من تا به امروز صدتا از این آهنگ‌ها را منتشر می‌کردند که نشان بدهند آهنگ‌ها کاور است. من مخالف سرسخت با کاور کردن هستم. عیبی ندارد به من بگویند تکراری اما من تکرار خودم باشم. وقتی می‌گویند این ملودی بابک جهانبخشی است این «ی»ای که بعد از اسم من می‌آید نشان دهنده استایل من است.

ایشان همچنین تصریح کرد: ما جدیدا آهنگ گوش نمی‌دهیم بلکه تحلیل می‌کنیم. این اتفاق چرا در دهه ۶۰و۷۰ نیافتاد؟! یعنی اگر یک آهنگ خوب هم باشد و شنیده شود هم می‌گوییم تکراری است. امروزه مخاطب با موسیقی کیف نمی‌کند و همه به نوعی می‌خواهند تحلیل کنند. از نظر من هر چیز زیبایی، خوب است و این حس منفی بیش از هر مسئله‌ای لطمه خواهد زد. به‌دنبال ایراد گرفتن هستیم که در نهایت به وسواس تبدیل می‌شود. برایم جالب بود سال گذشته دوساعت از انتشار آلبوم «اکسیژن» نگذشته بود که داشتند در مراسم رونمایی آلبوم را نقد می‌کردند اما در مدت زمان متوجه خوب بودن آلبوم شدند. نمی‌دانم چقدر با من موافق هستید اما این آلبوم قابل دفاع است و من در این آلبوم با حرفه‌ای‌ها همکاری کردم.

بابک ریاحی‌پور(نوازنده) در ادامه صحبت‌ها افزود: تعهد یک خواننده در وحله اول به طرفدارهایش و بازار موسیقی است و موسیقی پاپ یعنی موسیقی مخاطب محور.

جهانبخش همچنین تصریح کرد: ما خیلی با استاندارد‌ها فاصله داریم شاید از ابتدا دیوار کج بالا رفته است و به نوعی عادت شده است و اگر من بخواهم رعایت کنم هیچ تغییری نمی‌شود. چرا هیچ وقت صحبت نشد که قطعه «برف» ریتم متفاوتی دارد یا «منو نگاه کن» و همین قطعه «مدار بی‌قراری» که تا به امروز من در کارنامه کاری‌ام نداشته‌ام. من این را جزو افتخارات خودم می‌دانم که با توجه به این تعداد قطعاتی که دارم سبک‌های مختلفی را کار کردم و توانسته‌ام اتفاقی را ایجاد کنم.

جهانبخش هدف‌اش از انتشار این آلبوم را بازاری نخواند و آلبوم «مدار بی قراری» را با آبروترین آلبومش ندانست و ادامه افزود: یک وقفه‌ای در آلبوم دارم و دلم می خواست این اتفاق با یک پایانی باشد که ماندگاری بیشتری داشته باشد. سطح ترانه‌ها بالا رفته‌است و خودم نگاه بزرگتری پیدا کردم و باید منتقل می‌کردم و باید در زمان منتظر جواب و اتفاق باشم.

 

اسم برنامه بخاطر آهنگ «برف» تغییر کرد

جهانبخش همچنین درخصوص اجرای قطعه «برف» به عنوان تیتراژ برنامه تلوزیونی عنوان کرد: بسیاری از تیتراژها را رد کرده‌ام و شاید آن تیتراژی را که من دنبالش بودم را پیشنهاد نمیدادند و یا تیتراژهایی بود که موضوع داشت به طور مثال تیتراژی را به من پیشنهاد دادند که برای کنکور بود. مسلما من نمی‌توانم این تیتراژ را بخوانم.  جالب است این را بدانید که آهنگ «برف» ساخته شده بود و اسم برنامه بخاطر آهنگ تغییر کرد.

 

نگاه ما به مردم است

پس از صحبت‌های جهانبخش، برخی از خبرنگاران بر کم‌توجهی خوانندگان پاپ به نظر کارشناسان و منتقدان موسیقی همچنان پافشاری داشتند که ایشان تصریح کردند: با تمام احترامی که برای منتقدان قائل هستم باید بگویم نگاه ما به مردم است و به منتقدین نیست و اگر نتوانم مخاطبم را جذب کنم قطعا نمی‌توانم کنسرت‌هایم را هم پر کنم و حضور داشته باشم و من نگاه خیلی خاص به موسیقی ندارم.

خواننده آلبوم «مدار بی‌قراری» در پاسخ به سوال بی‌توجهی خوانندگان امروز به هنرمندان پیشکسوت عرصه پاپ، افزود: زمانیکه هنرمندان بزرگی همچون «فریدون شهبازیان» و امثال ایشان در این عرصه فعالیت می‌کردند این همه اثر تولید نشده بود و امروزه متفاوت بودن بسیار سخت است و من به‌دنبال تفاوتی که مد نظر منتقین و اهالی رسانه است، نیستم. همچنین ایشان مشکل اصلی آهنگسازان پیشکسوت را به روز نبودن آن‌ها دانست.

شروع تور کنسرت‌ها در ایران

درپایان، خانزاده در خصوص اخبارهای منتشر شده مبنی بر لغو کنسرت‌های پاپ تصریح کرد: به صورت رسمی به ما اعلام نشده است و این مسئله در دست بررسی است و به‌طور حتم بعد از تصمیم گیری نهایی کنسرت‌ها به همان روال گذشته برگزار می‌شود.

ایشان همچنین درخصوص تور کنسرت‌های «بابک جهانبخش» افزود: تور کنسرت‌ها از دی ماه و در شهر‌های «ساری»، «بندرعباس»، «ارومیه»، «تبریز»، «چالوس»، «شیراز»، «اهواز» و «ماهشهر» شروع می‌شود و اجرا در تهران را هم پس از اخذ مجوزهای لازم متقابلا اعلام خواهیم کرد.

 

 

انتهای خبر/ منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.