موسیقی ایده آل : نشست خبری «اولین جایزه ترانه‌ی افشین یداللهی» ظهر یکشنبه (۱۲ آذرماه) با حضور روزبه بمانی، دبیر جایزه، حسن علیشیری، قائم‌مقام دبیر جایزه، مهدی ایوبی، دبیر اجرایی جایزه و اصحاب رسانه در سالن سورنا برگزار شد.

روزبه بمانی به عنوان دبیر نخستین دوره جایزه ترانه «افشین یداللهی» که نشست خبری آن (یکشنبه، ۱۲ آذرماه) در خانه ترانه برگزار شد، گفت: در طول سالیان گذشته و پیش و پس از انقلاب همیشه جای خالی یک جشن، مسابقه و جایزه مختص ترانه احساس می‌شد. البته در جوایز دیگر گاهی ترانه به عنوان یک بخش مجزا از آن جایزه دیده شده است، اما تا به حال جایزه‌ای مختص ترانه نداشته‌ایم. رفتن افشین یداللهی شوکی بزرگ و حسرتی همیشگی برای جامعه ادبی و جامعه پزشکی ما به وجود آورد. البته نام او همیشه باقی خواهد ماند، اما ما سعی کرده‌ایم با اختصاص نام جایزه ترانه به او، اسمش را زنده نگه داریم. افشین یداللهی یکی از تأثیرگذارترین ترانه‌سراهای ما در پیش و پس از انقلاب است.

این ترانه‌سرا افزود: یکی از مهمترین اهداف ما در برگزاری این جایزه این است که معیاری برای سنجش ادبیات شفاهی ما باشد.

بمانی با اشاره به داوری این جایزه گفت: یکی از نکات سخت هر جایزه نحوه بررسی آثار در بخش‌های مختلف است؛ چراکه جایزه‌های ادبی معمولا با حواشی مختلفی همراه هستند. ما مدت‌ها روی این موضوع تمرکز کردیم که چگونه داوری‌ها را انجام دهیم تا حاشیه‌های زیادی به وجود نیاید؛ در همین راستا تمام عوامل اجرایی حق شرکت در جایزه افشین یداللهی را نخواهند داشت و داوری‌ها توسط دیگر اساتید این حوزه انجام خواهد شد.

او در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این سوال که چرا در گذشته جایزه‌ای در حوزه ترانه وجود نداشته است، گفت: سال‌ها صحبت برگزاری جایزه‌ای برای ترانه‌سراها وجود داشت اما مشکل این بود که این صنف هنوز به عنوان یک صنف شناخته نشده بود که ناشی از نبود اعتماد ما به همدیگر بود. اما زمانی یک اتفاق بد مثل درگذشت دکتر یداللهی ما را متحد کرد. درگذشت او باعث همدلی ترانه‌سراها شد و متأسفانه این اتحاد این‌جا به وجود آمد؛ جایزه‌ای که برگزاری آن در این حوزه یکی از دغدغه‌های افشین یداللهی بود.

بمانی درباره این‌که چه تضمینی وجود دارد که جایزه در سال‌های بعد برگزار شود هم گفت: در سرزمینی هستیم که شما نمی‌توانید برای فردای خود ضمانتی بدهید، اما با توجه به این‌که برگزارکنندگان این جایزه بخشی از پتانسیل ادبیات شفاهی کشور هستند ضمانت قلبی می‌دهیم که این جایزه ادامه پیدا کند.

در ادامه این نشست مهدی ایوبی با اشاره به یاد و خاطره افشین یداللهی گفت: بعد از حدود ۱۵ سال از فعالیت خانه‌ترانه خوشحالم که امروز در این مکان جمع شده‌ایم تا مژده برگزاری نخستین جشن ترانه کشور را بدهیم. قطعا حقی که افشین یداللهی بر گردن ترانه و موسیقی ما دارد بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین برگزاری این جایزه کوچک‌ترین کاری است که ما برای زنده‌نگه‌داشتن یاد او می‌توانیم انجام دهیم.

این ترانه‌سرا ادامه داد: تشکر می‌کنم از روزبه‌ بمانی که بعد از درگذشت افشین یداللهی با همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که وجود داشت مسئولیت خانه‌ ترانه را برعهده گرفت تا چراغ این نشست خاموش نشود. باور کنید کار سختی است که یک فرد مدیر یک جلسه باشد اما به او اجازه ندهد که به دلیل محدودیت‌ها مسئولیت اجرای نشست را برعهده داشته باشد.

دبیر اجرایی نخستین جایزه جشنواره ترانه افشین یداللهی در توضیح بخش‌های مختلف این جایزه گفت: این جایزه از سه بخش تشکیل شده است که در بخش «یک خاطره از دیروز» به تقدیر از پیشکسوتان حوزه ترانه خواهیم پرداخت. در بخش «یک خاطره از امروز» از ترانه‌سرای برتر، ترانه سال، تیتراژ برتر و خواننده برتر تجلیل خواهند شد و در آخرین بخش که «یک خاطره از فردا» نام دارد تمامی ترانه‌سرایان می‌توانند حداکثر سه اثر خود در حوزه ترانه اجتماعی و ترانه عاشقانه را برای ما ارسال کنند تا در جایزه شرکت داده شوند.

حسن علیشیری که آخرین سخنران این نشست بود در توضیحات این جایزه گفت: بعد از همکاری خانه ترانه با مجله چلچراغ که در سال‌های قبل اتفاق افتاده بود، این نخستین جشنواره ترانه کشور است که به‌صورت مستقل برگزار می‌شود. باید در این نشست از موسسه انتشارات نگاه و علیرضا رئیس‌دانایی بابت حمایت‌های خود از این جایزه تشکر کنم؛ چراکه این انتشارات در کنار ما نقش بسیار مهمی در برگزاری این جایزه داشته و خوشحالیم که یکی از معتبرترین ناشران کشور حامی این جایزه ارزشمند است.

این ترانه‌سرا با اشاره به نحوه داوری بخش «یک خاطره از فردا» عنوان کرد: در بخش «یک خاطره از فردا» هیات داوران متشکل از پنج ترانه‌سرا،  سه اثر برتر در حوزه ترانه اجتماعی و سه اثر برتر در بخش ترانه عاشقانه را شناسایی خواهند کرد.

علیشیری در توضیح جوایز  جایزه افشین یداللهی گفت:‌ نفر اول این جایزه تندیس جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی دریافت خواهد کرد و به نفر دوم و سوم تنها لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود. در کل ما در این جایزه ۸ تندیس، ۱۲ لوح تقدیر و ۶ جایزه مالی خواهیم داشت.

قائم‌مقام دبیر جایزه افشین یداللهی در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به مهلت ارسال آثار گفت: ۴ آذرماه فراخوان شرکت در این جایزه اعلام شد و علاقه‌مندان تا اول بهمن‌ماه فرصت دارند تا آثار خود را برای شرکت در این جایزه به آدرس اعلام شده ارسال کنند؛ از همین تریبون اعلام می‌کنم که مهلت ارسال آثار به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد؛ زیرا کارهای داوری به سرعت باید آغاز شود و فرصتی برای تمدید نیست.

تصاویری از این نشست را از نگاه دوربین « مریم عبدالهی » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.