موسیقی ایده آل : رونمایی آلبوم «اندیشه های خاموشی» اثر گروه «نی بانگ» به سرپرستی و آهنگسازی کاوه سپندار، ۱۴ اسفند در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

این برنامه با نیم ساعت تاخیر در ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه در حالی که به علت استقبال مخاطبین، هیچ صندلی خالی در سالن دیده نمی شد، آغاز شد.

مزدا شاهانی مجری برنامه پس از سلام و خوش آمدگویی به حضار، مهمانان و اساتیدی که در این برنامه حضور داشتند، از کاوه سپندار تشکر کرد که چند سالی تلاش کرده و با تجربه کاری که داشته  است، اثری شایسته درخور مخاطبین تولید کرده اند.

وی اضافه کرد: «باید بگویم این آلبوم راه جدیدی را در سبک موسیقی سنتی باز کرده است و این مساله بسیار ارزشمند است».

در ادامه، کاوه سپندار با حضور بر روی استیج، پس از خوش آمد گویی خدمت اساتید و حضار گفت: «امروز، روزی است که ما حاصل چند سال زحمت خود را می بینیم و از این بابت بسیار خرسندم. همگی می دانیم که در شرایط موجود تهیه و تولید اثری به این شکل و دخیل بودن مشخصه تفکر در کار و رعایت بخش تخصصی، کاملا کار دشواری ست به جهتی که ما با تحمل زمان و هزینه، کاری را انجام می دهیم و مخاطبین خاصی داریم. چون مخاطبینی که نگاه تخصصی تری به کار دارند، محدودترند».

وی درباره انتخاب عنوان «اندیشه خاموشی» برای این آلبوم توضیح داد: «منظور ما خاموش شدن اندیشه نبوده است و نام به شکوفایی و اندیشه ای که در خلوت و زمانی که ما در رابطه با مساله ای فکر می کنیم، اشاره دارد و خوشبختانه آقای ادیبی، گرافیست آلبوم توانستند به بهترین شکل، این مساله را در طراحی کاور آلبوم نشان دهند».

سپندار در پایان صحبت هایش ضمن تشکر و نام بردن از تمام اعضای گروهش، افزود: «وقتی یک مجموعه همدل باشند، ماحصل کار با تفکر جمعی ارائه می گردد. این آلبوم اثری است که سال ها با عشق و علاقه در تولید آن ممارست کرده ایم و امیدواریم مورد پسند مخاطبین نیز قرار بگیرد».

سپس یکی از قطعات آلبوم «اندیشه های خاموشی» پخش شد و محمد نصرتی (ناشر) با حضور بر روی صحنه گفت: «خوشحالم که فارغ از هیاهوی بازار، بدون رقابت و در کنار یکدیگر آلبوم ارزشمندی را تولید کردیم. با یک بار شنیدن این اثر متوجه می شوید که برای تمام بخش های آن برنامه ریزی شده است و با حساسیتی که کاوه سپندار روی قطعات این آلبوم داشت، در نهایت اثری شکیل و در خور تامل آماده شد».

پس از پخش قطعه «نسیم مهربان» از این آلبوم، استاد هوشنگ کامکار که به عنوان مهمان در این برنامه حضور داشت، در سخنرانی خود گفت: «افتخار بزرگی برای من است که همشهریانم آلبومی را تولید کرده اند که هر قطعه اش اثری ارزشمند محسوب می شود. به واقع «نی بانگ» تکامل یافته گروه های شیدا و عارف است و در واقع آلبومی شامل آثاری برگرفته از موسیقی سنتی امروزی با ملودی هایی زیبا ارائه کرده ست که به ذائقه شنونده خوش می آید».

وی تصریح کرد: «هنگامی که کار هنری به وجود می آید، باید هدفی داشته باشد. به نظر من، اگر هنگام تولید یک اثر، زیبایی در کار دخیل نباشد، هنرمند بیهوده وقت خود را صرف کرده است. زیبایی در هر کدام از رشته های هنری مساله مهمی ست زیرا باعث می شود آثار ما مخاطب خود را پیدا کنند».

کامکار ادامه داد: «ارکستر بسیار حرفه ای در این آلبوم هنرنمایی کرده اند و امیدوارم در آینده کارهای بهتری هم از «نی بانگ» بشنویم. همچنین مجتبی عسگری به عنوان خواننده این آلبوم، صاحب صدایی توانا با فراز و نشیب های دلنشین و بم و اوج های شنیدنی ست و آینده خوبی را برای ایشان می بینم و همه این فاکتورهای مثبت در کنار یکدیگر، آلبومی ارزشمند را به وجود آورده اند».

استاد وارطان ساهاکیان نیز به عنوان یکی  دیگر از مهمانان در این نشست، رو به حضار گفت: «هنگامی که کاوه سپندار درباره سختی های آلبوم صحبت می کرد، واقعا تاسف می خوردم که چرا اسپانسرهایی نیستند تا از تولید آثار فاخر حمایت کنند تا هنرمند تمام ذهن و دلمشغولی هایش به خلق اثر معطوف باشد».

وی ادامه داد: «به نظر من موسیقی خوب، خوب است و همیشه معتقدم کسی که اثر هنری تولید می کند، می تواند هر اثری که دوست دارد را تولید کند و شنونده برای شنیدن حق انتخاب دارد. شاید بهتر است در مورد نقطه نظراتمان نسبت به نقد آثار موسیقایی تجدید نظر کنیم و با نگاه بازتری به این مقوله بنگریم و بیش از انتقاد و نظر دادن، بشنویم. به نظرم یک قطعه را باید ۱۰ الی ۲۰ بار شنید تا بتوان در رابطه با آن اثر نظر شخصی داد».

فرزاد ادیبی نیز که طراحی کاور آلبوم گروه «نی بانگ» را بر عهده داشته است، در سخنان کوتاهی در این باره توضیح داد: «بخشی از وظایف یک گرافیست، ترجمه تصویری یک فکر یا اتفاق است. موسیقی یکی از انتزاعی ترین هنرهاست که به زبان تصویر برگرداندن این هنر کار دشواری ست. من اولین کسی بودم که افتخار امضا شدن این آلبوم و دریافت آن از کاوه سپندار را داشتم و خوشحالم در آلبومی حضور داشته ام که خالق آن، کیفیت را فدای کمیت نکرد و این بسیار ارزشمند است».

مجتبی عسگری که به عنوان خواننده در این آلبوم حضور داشته و در کنار «نی بانگ» به اجرای قطعات پرداخته است، با حضور بر روی صحنه گفت: «من معتقدم که یک خواننده فقط باید بخواند و تمام حرف هایش را می بایست در همان آثارش بیان کند. قبل از این که آلبوم را ارائه بدهیم دوستی صمیمی بین من و کاوه سپندار به وجود آمد که می توانم از این پس، به آن افتخار کنم. زمانی که کار ضبط می شد، پدرم در بستر بیماری بود و با انرژی هایی که کاوه و خانواده به ما می دادند، کار را به خوبی پیش بردیم و خوشبختانه در این آلبوم قسمتی وجود ندارد که بعدها بگویم کاش به گونه دیگری خوانده بودم».

به عنوان حسن ختام نیز کسری سپندار طی سخنان کوتاهی گفت: «کاوه برای من نه تنها همیشه یه برادر خوب بلکه  استادی بزرگوار بوده است. هنگامی که کلاس پنجم دبستان بودم، کاوه برای من سه تار خرید و گفت که باید فراگیری آن را آغاز کنم. استاد رضایی نواختن را به من آموخت و از آن پس هر روز علاقه ام به موسیقی بیشتر شد تا امروز که در کنار هم فعالیت داریم و به این اتفاق می بالم».

این مراسم با امضاء آلبوم و گرفتن عکس یادگاری به پایان رسید و از امروز آلبوم «اندیشه های خاموشی» روانه بازار شده است.

لازم به یادآوری ست، این آلبوم متشکل از شش تصنیف به نام های «جان جهان»، «خورشید»، «افسانه»، «گردون»، «دور از تو»، «نسیم مهربان»، یک قطعه بی کلام به نام «نای و نوش»، یک قطعه ساز و آواز و یک قطعه تک نوازی به خوانندگی مجتبی عسگری است و کاوه سپندار در کنار نوازندگی نی، سه تار و دف، آهنگسازی قطعات آن را نیز بر عهده داشته است. 
اشعار استفاده شده در این آلبوم از بین آثار شاعران نامداری همچون هوشنگ ابتهاج، رهی معیری، مولانا، صائب تبریزی، نوذر پرنگ و  کریم رجب زاده انتخاب شده است. 
در گروه «نی بانگ» ارژنگ سیفی زاده (به عنوان نوازنده تار، تار باس و سه تار)، شروین مهاجر (کمانچه و کمانچه آلتو)، کسری سپندار (عود، تار، سه تار و رباب)، مسعود آرامش (سنتور)،  سوده اسدپور (سنتور، تاس و دکلمه)، فریبرز نجفی تبار (تنبور)، ماهور زمانه پور (تنبک) و  سهیل سان احمدی (تار باس) حضور دارند
«کاوه سپندار» متولد ۱۳۵۶ کارشناس موسیقی، سرپرست گروه «نی بانگ»، آهنگساز و نوازنده ساز نی است که در نواختن سازهای دیوان، دف و سه تار نیز تبحر دارد
او هنر آموخته نزد اساتیدی از جمله جمشید عندلیبی، محمدجلیل عندلیبی، وارطان ساهاکیان، محمدعلی حدادیان، علیرضا مشایخی، دکتر داریوش صفوت، خانم دکتر هما سادات افسری و . . . است و نوازندگی نی و ردیف های موسیقی ایرانی منسوب به ردیف های میرزا عبدالله را نزد استاد جمشید عندلیبی و تجربیات آهنگسازی و ارکستراسیون را نزد استاد  وارطان ساهاکیان فرا گرفته است. 
تجربه ۱۷ سال تدریس و آموزش موسیقی به هنرجویان و همکاری با گروه هایی همچون «مولانا» به سرپرستی محمدجلیل عندلیبی، «عبدالقادر مراغه ای» به سرپرستی محمدرضا درویشی، «عندلیبیان» به سرپرستی جمشید عندلیبی و همکارى با خواننده هایى چون زنده یاد عباس کمندى و همایون شجریان و . . . از جمله مواردی ست که در کارنامه هنری وی به ثبت رسیده است. 
گفتنی ست، وی در چندین فستیوال داخلی و خارجی از جمله جشنواره موسیقی فجر، فستیوال کردی (اربیل عراق)، فستیوال شمس تبریزی و . . . شرکت داشته و بارها در کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان، سوئیس، سوئد و . . . اجراهای موفقی را به روی صحنه برده است.

* در ادامه عکس های این رونمایی را از نگاه دوربین «نسترن قلی پور» ببینید:

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.